Bij het organiseren van een media- of contextuele advertentiecampagne op internet, berekent elke adverteerder zijn geschatte budget. Voor de klant van een reclamecampagne is het belangrijk om te kijken hoe de gelden voor de uitvoering ervan worden verdeeld, of het geld wordt besteed waarvoor het bedoeld is en met welke effectiviteit ze worden gebruikt. De berekening van de effectiviteit van een advertentieproduct in mediaplanning is gebaseerd op verschillende indicatoren, waaronder de CPM-index. Wat is deze indicator, hoe deze te gebruiken - we zullen hieronder zien.
CPM - waarom je het nodig hebt
Wat is CPM in advertenties, dat is al sinds de vorige eeuw bekend. De module werd gebruikt in alle advertentiecampagnes die in de media plaatsvonden. Uitgeverijen, televisie- en radiozenders gebruiken deze indicator nog steeds om de advertentiekosten te berekenen. CPM wordt gebruikt als het gaat om de prijs van één advertentievertoning, niet voor afzonderlijke ontvangers, maar voor duizend potentiële kopers. Tegelijkertijd kwam deze term in omloop. De eigenaren van advertentiesites konden alleen opereren met hun oplage en thematische focus, dus de CPM-indicator werd bepaald, reclame, rekening houdend met deze waarde, was effectief.
CPM-definitie
Een eenvoudige definitie van CPM is kosten per duizend. De naam van de module komt van de Engelse woorden Cost-Per-Thousand, waarbij M een Romeins cijfer is dat 1000 betekent. Als we dus vragen wat CPM is, kunnen we antwoorden dat dit de prijs per duizend advertentievertoningen is. Hoe vaker een advertentie op de pagina's van kranten en tijdschriften verschijnt, hoe vaker deze op de radio klinkt of op een televisiezender flitst, hoe hoger deze coëfficiënt is.
CPM-berekening in online advertentiecampagnes
Op internet wordt de rol van een advertentie meestal gespeeld door banners - die zeer irritante pop-upvensters die gebruikers niet zo leuk vinden en die geld opleveren voor de eigenaar van advertentiesites. Hoe populairder de site, hoe meer gebruikers deze pagina van internet bekijken, hoe duurder het adverteren op deze site de klant zal kosten.
Adverteerders zijn geïnteresseerd in het grootst mogelijke aantal gebruikers dat een bepaalde banner heeft gezien. Daarom kan wat CPM is, op deze manier wiskundig worden weergegeven:
CPM=(totale kosten van een advertentiebestelling)/(gepland aantal bannerweergaven per dag)1000.
Nu is het duidelijk wat CPM is. In de reclame is dit een van de belangrijkste indicatoren. De adverteerder kan berekenen hoeveel geld de site-eigenaar moet betalen om de informatie aan duizend netwerkgebruikers te laten zien.
Deze berekening kan visueel worden aangetoond aan de hand van een eenvoudig voorbeeld. De kosten voor het plaatsen van één banner op de site van een portal zijn bijvoorbeeld $ 400 per week, de statistieken van deze webpagina laten zien dat per weekde site wordt door ongeveer 10 duizend gebruikers bekeken. Dus een simpele berekening geeft de waarde:
CPM=$400/10.0001000=$4 per duizend advertentievertoningen.
Adverteerders moeten begrijpen dat een eenvoudige weergave van een banner op een thematische site meestal informatief is. Er is geen garantie dat alle tienduizend mensen die de pagina bezoeken zeker op de banner zullen klikken. Of de bezoeker de link wil volgen of niet, hangt alleen af van de aantrekkelijkheid van de banner zelf en de informatie die erop wordt geplaatst. Elke site levert alle gegevens die van belang zijn voor het berekenen van de CPM-parameter. Dat het gunstig is voor de eigenaar van de site, kunt u begrijpen. Maar reclame, de kwaliteit ervan en het belang voor de eindgebruiker zijn de taken van de klant zelf.
CTR-hulpmodule, berekeningsmethoden
Om de kosten te verlagen, moet nog een indicator in aanmerking worden genomen: de CTR-index. De naam komt ook uit de Engelse taal en klinkt volledig als een doorklikratio - een indicator van de doorklikratio. CTR laat zien hoeveel mensen op de banner hebben geklikt en naar de pagina van de adverterende klant zijn gegaan. Deze module is direct afhankelijk van de juistheid van de gekozen site, want hoe passender en noodzakelijker de advertentie op de site eruitziet, hoe waarschijnlijker het is dat de sitebezoeker geïnteresseerd zal zijn in de informatie en op de banner zal klikken. De methode voor het berekenen van deze indicator ziet er als volgt uit:
CTR=(aantal gebruikers dat op de banner heeft geklikt)/(gepland aantal bannerweergaven per dag) 100%.
Bijvoorbeeld, indien uit 20duizend mensen die de advertentie zagen, volgden de link 800 gebruikers, dan is de CTR 800/20.000100=4%, wat hoger is dan de minimaal toegestane waarde.
Experimenteel bewezen dat de minimale CTR 3-5% is. Als het lager is, zullen de kosten per potentiële klant hoger zijn dan de verwachte winst en wordt reclame als ineffectief beschouwd.
Indices gebruiken
CPM kan worden gebruikt bij het kiezen van een smallere doelgroep. Bij het bestellen van bijvoorbeeld een bannerplaatsing geeft het site-platform de adverteerder informatie over leeftijd, geslacht, woonplaats, hobby's van alle geregistreerde sitebezoekers. De gewenste banner verschijnt dus alleen voor die gebruikers voor wie dit advertentieproduct is ontworpen. Het budget voor de reclamecampagne wordt zuiniger en efficiënter besteed.
Je moet ook rekening houden met de activiteit van reguliere gebruikers. Hoe vaker dezelfde bezoeker hetzelfde advertentieproduct ziet, hoe vaker er geld wordt afgeschreven van adverteerders, maar de klant ha alt hier niet meer klanten uit. Daarom moet een competente berekening van de CPM- en CTR-indexen, gecombineerd met een grondige analyse van de informatie die door dit advertentieplatform wordt geleverd, het gewenste resultaat voor de klant opleveren.
Nog iets om over na te denken aan het begin van een reclamecampagne. U kunt betalen via CPM of CTR. Met andere woorden, de klant moet de essentie van banneradvertenties volgens de CPM-module begrijpen - dat dit geen betaling is voor gebruikersklikken, maar alleenvoor het tonen van een promotioneel product
Samenvattend
Op de vraag wat CPM is, kan men antwoorden dat deze parameter een van de belangrijkste is bij het analyseren van de effectiviteit van een advertentie en dat er ook rekening mee wordt gehouden bij het berekenen van het budget van een advertentiecampagne. Er wordt ook rekening gehouden met het aantal verwachte contacten van een potentiële consument met advertentie-informatie en de kosten van het plaatsen van een banner op meerdere sites met een gelijkaardige thematische focus. Rekening houdend met deze parameters, kunt u de effectiviteit van een bepaald advertentieplatform berekenen en het advertentiebudget met succes beheersen.