Ze zeggen dat adverteren een zeer winstgevende onderneming is. Toegegeven, veel beginners kunnen hier ruzie over maken. Hun advertentiebudgetten smelten voor onze ogen en botsen op een onbegrijpelijke indicator: CTR. Het blijkt dat dit de belangrijkste factor is die wordt meegenomen in het algoritme voor het berekenen van de kosten per klik. Laten we proberen uit te zoeken wat de CTR is in Yandex. Direct en hoe we er vrienden mee kunnen maken. De vraag is volgens experts wereldwijd. Als u deze factor begrijpt, kunt u veel geld besparen op een advertentiecampagne en meer verdienen.
Een paar woorden over "Yandex. Direct"
Internet is het populairste platform om reclame voor uw product of dienst te maken. Er zijn hier veel bedrijven actief, waarvan de essentie is om de interactie te organiseren van degenen die zichzelf willen informeren, en webmasters,d.w.z. mensen die hun eigen advertentieruimte beschikbaar stellen.
De zoekmachines hebben hierin de grootste kansen. Dit zijn ondernemingen die zich bezighouden met het maken van gespecialiseerde software. Je komt ze de hele tijd tegen als je op zoek bent naar informatie.
"Yandex. Direct" is een van de meest populaire advertentiebedrijven op het Russisch sprekende internet. Het is georganiseerd op basis van de onderneming die de gelijknamige zoekmachine heeft gemaakt. "Yandex. Direct" levert diensten aan adverteerders en site-eigenaren (webmasters). De eersten geven geld uit om zichzelf aan te geven, de laatstgenoemden ontvangen een klein deel ervan voor het leveren van hun eigen sites.
De service die ze met elkaar verbindt, regelt natuurlijk het proces. Hij moet constant een evenwicht bewaren tussen een advertentie en een klik erop. Anders zullen zowel adverteerders als webmasters het verlaten. Ja, en bezoekers zullen vinden dat haar diensten van onvoldoende kwaliteit zijn en zullen naar een andere zoekmachine gaan. Het internet is een zeer competitief gebied. Nu u begrijpt welk onderwerp er wordt besproken, kunt u doorgaan naar de kern van de zaak. Dus, wat is CTR in "Yandex. Direct"?
Regels
Je moet begrijpen dat er veel mensen betrokken zijn bij reclame. Ze gebruiken dezelfde sleutelzinnen, daarom concurreren ze met elkaar. En Yandex. Direct treedt op als scheidsrechter. De door het bedrijf georganiseerde training geeft hier enige informatie over, maar niet genoeg.
Het doel van "Yandex" isgeld verdienen. Het creëert regels waarmee elke adverteerder zoveel mogelijk kan nemen. De kosten per klik in Yandex. Direct kunnen bijvoorbeeld variëren voor vergelijkbare advertenties. De "scheidsrechter" kijkt niet naar hoeveel u wilt betalen, maar naar de feedback van de consument. Het is voor hem belangrijker dat mensen op de advertentie klikken.
Als u dit punt begrijpt, is het gemakkelijker om erachter te komen wat de CTR is in Yandex. Direct en hoe dit het budget beïnvloedt. Nogmaals, het maakt een bedrijf niet uit hoeveel geld u het wilt geven als de advertenties onhandig zijn of het publiek niet aanspreken. Ze streeft ernaar om meer uit iedereen te halen, dat is de betekenis van haar activiteiten.
Wat is CTR in "Yandex. Direct"
De technische ondersteuning beschrijft dit concept heel duidelijk. CTR (click through rate) is een indicator van de klikbaarheid van een banner of advertentie. De rekenformule bevat twee indicatoren: het aantal klikken en impressies. CTR is het quotiënt ertussen. Dat wil zeggen, om het te krijgen, moet u klikken delen door vertoningen. Niet alles is echter zo eenvoudig.
Ten eerste berekent "Yandex" deze indicator niet onmiddellijk. Bij het kiezen van advertenties richt hij zich in eerste instantie op de voorspelde CTR. En hoe "Yandex" deze gegevens ontvangt - niemand begrijpt het echt. Dezelfde technische ondersteuning legt uit dat ze worden geleid door de gemiddelde prestaties van vergelijkbare advertentiecampagnes, rekening houdend met het karma van de site (indien aanwezig).
De echte CTR wordt pas berekend na een bepaald aantal vertoningen. Zo had er in 2016 geenminder dan 400. De prijs van een klik in Yandex. Direct hangt rechtstreeks af van deze indicator. Hoe kleiner het is, hoe duurder de advertentievertoning zal zijn.
Logica voor het sorteren van advertentieblokken
Laten we eens kijken naar een voorbeeld dat laat zien hoe CTR werkt. We hebben twee adverteerders. Men is bereid 20 roebel te betalen. voor elke actie van de klant heeft de tweede medelijden met dergelijke fondsen. Hij noemde een prijs van 10 roebel.
Hun advertentiecampagnes werken al een tijdje. Als gevolg hiervan zag Yandex dat de eerste van honderd vertoningen 5 klikken ontving. Zijn CTR is 5%. De tweede adverteerder voerde zijn campagne veel beter uit. Hij ontving een CTR voor dezelfde honderd vertoningen - 15%. Goed gedaan!
En wat verdiende Yandex? Vanaf de eerste: 20x5=100r. Vanaf de tweede: 10x15 \u003d 150 roebel. Wie is er beter voor hem? Dit is voor iedereen duidelijk, want de advertenties zijn even vaak getoond. Maar van een zuinigere, maar ijverige adverteerder krijgt Yandex meer. Dit betekent dat hij zichzelf niet voor de gek houdt, hij zal prioriteit geven aan deze workaholic. En als bonus - een lagere CPC.
Heeft de CTR invloed op het budget?
Adverteerders proberen constant aan te sluiten bij "Yandex. Direct". De opleiding voor degenen die een eigen bedrijf willen starten, wordt verbeterd. Om resultaten te bereiken en niet op te branden, moet je geïnteresseerd zijn in nieuwe producten, de ervaring van iemand anders bestuderen. Enige tijd geleden bleek dus dat Yandex reageert op de hele advertentiecampagne, en niet op een enkele banner. Hij analyseert hoe nauwgezet de specialistverzamelde zoekwoorden zoals ze worden gebruikt bij het maken van advertenties.
Bovendien verzamelt "Yandex" informatie over elke domeinnaam. Als het ongunstig is, dan praten ze over "site karma". Het beïnvloedt de zoekresultaten en verhoogt daarom de kosten per klik. Om er specifiek achter te komen of er iets negatiefs aan uw site is, kunt u alleen proefondervindelijk zijn. U moet twee identieke advertenties maken die naar verschillende adressen leiden. Voor de prijs die de service biedt, zul je begrijpen welke een betere houding heeft.
Hoe CTR verhogen?
Experts hebben veel meningen over dit onderwerp. De meesten van hen hebben de neiging om te denken dat advertenties moeten worden uitgewerkt. Verzamel eerst alle mogelijke sleutels. Yandex zal zeker hun kwaliteit analyseren wanneer het uw campagne controleert. Hoe beter de zoekwoorden, hoe lager de prijs. Dit hebben experts in de praktijk ontdekt.
De tweede plaats in de CTR-verhoging gaat naar de advertentie zelf. De sleutelzin moet in de titel en tekst staan. U moet het tussen aanhalingstekens plaatsen wanneer u een campagne maakt. "Yandex" begrijpt dit teken als een verlangen om te adverteren door het exacte voorkomen van woorden. En dit elimineert onnodige, ongepaste vertoningen. Verlaagt daarom de CTR niet.
Stop woorden
Er is een functie in de service waarmee u geen advertenties kunt weergeven voor bepaalde zoekopdrachten. Ze worden stopwoorden genoemd. U wilt bijvoorbeeld reclame maken voor bontjassen. Uiteraard moeten alle verzoeken met dit woord worden berekend en overgenomen. Wanneer u sleutelzinnen verzamelt,lees ze aandachtig. Er zal zeker een "haring onder een bontjas" zijn en nog veel meer. Dergelijke verzoeken, als ze niet worden verboden, zullen ons tarief verlagen en de kosten van de hele campagne verhogen. Dat wil zeggen, bij het maken van advertenties is het van het grootste belang om sleutelzinnen uit te werken.
Publieksselectie
Ook een belangrijk punt. "Yandex" richt zich op sleutelzinnen. Niet iedereen die verzoeken schrijft, heeft echter het geld of de mogelijkheid om een product te kopen of een dienst te bestellen. Dit deel van het publiek moet worden afgesneden. Hiervoor is er een locatie naar leeftijd, geografische locatie. Je hebt toch geen mensen uit Magadan nodig om een advertentie voor de verkoop van bloemen in J alta te bekijken? Ze zullen er nog steeds geen cent aan uitgeven, deze burgers hebben zo'n kans niet. Kijk daarom nog eens goed naar aan wie je je diensten aanbiedt. Maak een portret van een potentiële koper en focus op hem. Dan zal "Yandex" u tevreden stellen met een grote CTR en de campagne zelf - met serieuze inkomsten. Veel succes!